بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah,Ya Tuhan kami,
panjangkanlah umur kami,sihatkanlah tubuh badan kami,
terangkanlah hati kami, tetapkanlah kami dalam keimanan,
perelokkanlah akhlak kami,hampirkan diri kami kepada kebaikan,
murahkan rezeki kami,dan jauhkan diri kami daripada kejahatan,
tunaikanlah hajat kami,mengenai urusan agama dunia & akhirat..
Ya Allah,wahai Tuhan kami,
bebaskan diri kami,ibu bapa kami,saudara mara kami, dan seluruh keluarga kami,
daripada azab seksa kubur & azab sengsara neraka..
ameen..

Wednesday, May 6, 2015

rindu Muhammad

assalamualaikum (=
 
"Aien,saya taw saya mungkin akan pergi dulu
dari kawan2 saya..
andai mati itu dapat membuatkan saya bertemu Rasulullah,
saya lebih rela mati,
dari berterusan berbuat dosa atas dunia.."


menitis sepi air mata kepipi
sedih.resah.terharu.
entah mana satu perasaan ini benarnya?
 
"Aien terkejut ke,
saya cakap saya rindu Rasulullah?"


_________________________________________________________


tidak,sahabat! sama sekali tidak!
sungguhnya aku bahagia untuk itu
rindu buat baginda rindu terbesar umatnya
rindu buat baginda rindu mulia makhluk Tuhan
dan rindu buat baginda rindu terhebat khalifah bumi.


sahabat,
sungguhnya tersingkap sirah sejarah terulung
buat pedoman umat umat akhir masa
dimana tabahnya tak terlawan keras karang dasar lautan
kisahnya terukir indah menjadi ajaran.
dunia ini tunggu detik hancur tanah terbelah langit
tidak tahu detik mana tibanya nanti
mungkin esok atau lusa
mungkin juga malam malam gelap ini.
sudah dititip Muhammad dengan dua wasiat agung
sudah diperingat Al-Amin dengan hukum akhirat
sudah disemat utusan Allah dengan doa berpanjangan
dan pastinya harapan baginda besar untuk umatnya.


sahabat,
ingatkah dikau saat Izrail hampiri Rasul?
ingatkah dikau air mata sahabat Al-Amin menitis hiba?
dan ingatkah dikau bibir baginda hanya menghalusi "umati"?
sungguh! mulianya hati baginda!
disini! saat ini!
mana tubuh yang mengingati baginda?
mana jasad yang memuja baginda?
mana hati yang menyintai baginda?
dan mana jiwa yang merindui baginda?
hanyut! leka dengan arus duniawi!
sungguh! pemikiran itu alpa sirah baginda!
dibuang jauh sunnah terpuji
dicampak hebat Al-Karim sahih
dan sungguh! ia tenggelam dalam dalam ombak dugaan

benar,bukan?
namun saat ini juga terpanah hebat nur sejati
ucap indah dari bibirmu berhijrah ditelingaku
pantas hati berbunga bahagia
titis titis jernih membasuh pipi merah
"AKU RINDUKAN RASUL TUHAN!"
penawar! penawar ketenangan paling agung
selawatlah sesungguhnya keatas Nabi Muhammad,
Pesuruh Allah yang Mulia.."


____________________________________________________
 
*ini hanya bisikan indah dari jiwa jiwa tenang,
ini hanya bisikan murni dari hati hati yang rindukan baginda,
Muhammad S.A.W ('=




trimas buat sahabatku,MUIZ AZIZ..
dikau sungguh sahabat sejati,
elok pada paras,
indah pula dihatimu..
sungguh! aku bangga miliki sahabat persis dirimu!
puisi ini : 6.35 pm : 11 Apr 2011

No comments :

Post a Comment