بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah,Ya Tuhan kami,
panjangkanlah umur kami,sihatkanlah tubuh badan kami,
terangkanlah hati kami, tetapkanlah kami dalam keimanan,
perelokkanlah akhlak kami,hampirkan diri kami kepada kebaikan,
murahkan rezeki kami,dan jauhkan diri kami daripada kejahatan,
tunaikanlah hajat kami,mengenai urusan agama dunia & akhirat..
Ya Allah,wahai Tuhan kami,
bebaskan diri kami,ibu bapa kami,saudara mara kami, dan seluruh keluarga kami,
daripada azab seksa kubur & azab sengsara neraka..
ameen..

Thursday, May 7, 2015

Puisi dan teknik?



Rakan Muda Road to Putrajaya
Poetries Class With Mdm. Fynn Jamal



Dulu dulu aku minat dan involve dengan segala benda yang asal boleh panggil puisi | sajak.
Dulu dulu aku kosong kosong dalam pengetahuan apa itu puisi.
Tapi aku minat.
Sampai suatu masa aku digilap dilatih dan diterapkan semangat deklamator.
Sampai aku selalu kena marah kalau aku tak alert dengan segala pertandingan deklamasi puisi.
Sampai aku pernah kena pulas perut kalau teknik aku menyampaikan puisi salah.
Sampai aku rasa macam nak down.
Taknak jadi deklamator.
Tapi bila selalu kena peluk dengan pelatih,
aku bangun.
Habis sekolah, ilmu pelatih hebat itu aku pegang.
Sampai sekarang.
Cuma aku tak gunakan. Aku simpan.


Kelmarin.
Aku terpanggil dengan Rabak Master Class.
Aku tak fikir siapa sifunya.
Aku pergi. Sebab aku minat. Sebab aku rindu. Aku turutkan.
Belajar. Kutip. Tulis. dan Kongsi.
Lain orang, lain sifu, lain pendekatan, lain ilmu.
Terkumpul jadi satu. Diadun. Dicampur.
Aku berpeluang Mempersembahkan hasil gaya cara ilmu yang pelatih aku dulu ajarkan.
Didepan sifu baru yang hebat.
Komennya :
"Puisi yg aku cipta sangat bermakna. Bagus. Ada jalan cerita. Gaya persembahan menarik. Sangat menarik. Ala ala teater gitu. Mungkin sebab aku lebih kepada teater. (Memang minat aku juga). Cuma penyampaian aku mcm kasar sedikit. Tak tau samada marah atau sedih. Tapi Hebat!"

Maka, dicampur diadun diuli. Semua cara boleh guna. Pelatih Awal, sifu yang ini. Asal sampai kepada pendengar dan mereka merasainya, maka teruskanlah. Biar kita dengan identiti tersendiri. InsyaAllah, kalau ikhlas maka sampailah mesej kita pada mereka yang mendengar.

Aku lihat, Aku kaji, Aku tilik, Aku pandang satu per satu mata tika aku menyampaikan puisi, seolah olah mata mereka mengatakan bahawa mereka merasai apa yang aku hidangkan. Maka mereka diam. Bisu. Kaku. Mata mereka hanya tertumpu pada aku. Pegun.


Mahabbah Athirah
02/05/15 9:17am

No comments :

Post a Comment