بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah,Ya Tuhan kami,
panjangkanlah umur kami,sihatkanlah tubuh badan kami,
terangkanlah hati kami, tetapkanlah kami dalam keimanan,
perelokkanlah akhlak kami,hampirkan diri kami kepada kebaikan,
murahkan rezeki kami,dan jauhkan diri kami daripada kejahatan,
tunaikanlah hajat kami,mengenai urusan agama dunia & akhirat..
Ya Allah,wahai Tuhan kami,
bebaskan diri kami,ibu bapa kami,saudara mara kami, dan seluruh keluarga kami,
daripada azab seksa kubur & azab sengsara neraka..
ameen..

Wednesday, May 6, 2015

monolog kehidupan..

aku tidaklah sesempurna Khadijah yg layaknya memiliki hati si Muhammad..
aku tidaklah sehebat Hajar dgn ketabahan & kesabarannya yg cukup besar yg semampunya memiliki takhta wanita tabah..
dan aku tidaklah seindah pandangan Balqis yg sebolehnya memiliki Sulaiman..
namun dari kekurangan itulah aku cuba & terus berdiri..
berjalan & takkan berhenti berjalan mencari redha..

walau pakaiku tak cukup sempurna untuk menutup aurat,
walau bibirku jarang kali menyeru Rabbi,
walau langkah kakiku tanpa sepotong niat,
dan walau wajah ini tanpa jernihnya wuduk,
namun hati ini penuh syahdu masih mampu menyebut Rabbi Azza Wajalla,
mencari sucinya cinta yg satu..
mungkin hati ini bisa menipu sukar dibaca kebenaran,
namun pandangan mata mana yg mampu berdusta?

lirih senyuman dibibir menyaksikan indah panorama semulajadi alam..
menyedari kehidupan si insan persis sekali dengan senario,
aliran sungai2,bintang2 kerlipan menghiasi langit gelap,
munculnya indah warna pelangi setelah turunnya hujan,
kepulan2 awan yg menghiasi luasnya langit,
terbangnya burung2 bernyanyi riang,
juga perjalanan si semut kecil di bumi..

kadang,takutnya bumi terbelah dua,
langit luas retak beribu,
langkah tak henti mencari bantuan,
idea hilang lidah terkelu..
bagaimana harus diri diselamatkan?
lari bertempikan orang2 keliling,
menangis hiba si anak kecil,
si ibu lemah tanpa semangat,
si ayah hilang mencari lindungan..
nun dihujung sana,
masih tersenyum manis dengan wajah indah,
suci dgn wuduk,bibir tak pernah kering menyeru Rab,
hati tak pernah alpa mengingati yg Satu..
mereka tak gentar dgn terbelahnya bumi,retaknya langit..
dimana aku? adakah masih mencari iman?
mungkinkah aku berada dalam golongan si anak yg menangis hiba?
atau  dalam golongan si ibu yg menangis terus tanpa semangat?
atau seperti si bapa yg berusaha mencari perlindungan sendiri?
dimana tempatnya aku disana?
air mata berjuraian..bersediakah aku menempuh saat ngeri itu?
mampukah aku berdiri melawan si pemusnah insan bersama sedikitnya iman?
mampukah?

berdiri diatas tingginya bukit2,
menghirup damainya bayu segar,
senja melabuhkan tirainya,
burung2 terbang kembali ke sarang,
hujan renyai2 terhenti,
kepulan2 awan putih memenuhi ruang langit,
warna2 indah pelangi memancar kebumi,
indah andai aku betul2 berada dikaki pelangi itu.!
namun mungkin ia tak tercapai akal juga fitrah insan..

kehidupan..
satu filem terhebat bakal ditonton berjuta umat di sebuah luasnya padang..
maka hiasi filem itu dgn cinta & rindu Tuhan yg Satu,
tuliskan skrip filem dgn zikrullah,
juga jadikan pengarah terhebat yg mampu menyusun cerita2 itu kejalan yg satu,
aku? dimana aku saat itu?
masihkah mencari redha Ilahi?
atau masih berusaha untuk cuba menjadi pengarah terbaik?

wahai hati,berdirilah dikau mencari nama yg Satu.!
wahai nafsu,tunduklah dikau dgn kebenaran.!
wahai kaki,langkahlah dikau dgn niat yg suci.!
dan wahai bibir,serulah dikau dengan nama2 indah yg Satu.!
juga sucikan wajah dengan basahan suci wuduk.!

coretan hati,
Aien Atiera
26/02/11 6:10 pm

No comments :

Post a Comment