بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah,Ya Tuhan kami,
panjangkanlah umur kami,sihatkanlah tubuh badan kami,
terangkanlah hati kami, tetapkanlah kami dalam keimanan,
perelokkanlah akhlak kami,hampirkan diri kami kepada kebaikan,
murahkan rezeki kami,dan jauhkan diri kami daripada kejahatan,
tunaikanlah hajat kami,mengenai urusan agama dunia & akhirat..
Ya Allah,wahai Tuhan kami,
bebaskan diri kami,ibu bapa kami,saudara mara kami, dan seluruh keluarga kami,
daripada azab seksa kubur & azab sengsara neraka..
ameen..

Wednesday, May 6, 2015

1001 bicara dalam satu potret

semalam....
aku bertanya pada langit,
apakah khilafku sehingga aku diuji begini berat?
dimana pula silapku sehingga mereka menghukumku?
aahh,aku buntu ant 2 pilihan..
kesempurnaan atau kebahagiaan?
namun tiada jawapan yg mampu dikarang..


lalu, berjalan aku menyulusuri tiap ranjau berduri,
hati ini masih terasa disiat2 hebat..
lukanya dalam..
mungkin sukar utk dicari penawarnya..
wahai hati yg terluka,
maafkan diriku adanya...

namun hari ini....
aku sedari, betapa kasihnya Penciptaku..
masih mampu aku menghirup segar udara pinjamanNya..
hari ini, masih mampu aku tersenyum dgn bahagia,
tangisku pasti krn ketabahan..


alhamdulillah, 19 tahun aku masih bernyawa,
19 tahun aku peroleh cinta dariNya
19 tahun aku peroleh kasih & sayang -Nya..
19 tahun aku mampu tersenyum & menangis.. :')

_____________________________________________________________


mungkin tak siapa mampu tafsirkan senyum ini..
kadang senyum ini terlihat dgn keikhlasan..
tanpa ada calitan kedukaan di wajah seri..
namun di balik senyum itu juga,
terkadang punya ceritera duka yg tersembunyi..
ia dicalit dengan kenangan pahit nan pedih..
entah siapa yg dapat tafsirkan..


err~ bukankah sinar mata mampu mentafsirkan segalanya..?
mungkin tidak bg yg tidak pernah mengerti apa2..


sungguh!
ujian ini terlalu berat utkku teruskan perjalanannya yg berduri & berliku..
ku mengharapkan Dia mengirimkan penyuluh sinar lurus buat jalan hidupku..


entah siapalah yg mampu teruskan perjalanan layar hidup bersamaku..
sungguh! aku memerlukannya saat ini..
kala aku bersendiri, menginginkan senda & tawa,
yg pasti bisa menghiburkan hati yg sering berduka & terluka..
Ya Allah, sesungguhnya aku hanya bermohon petunjuk dari-Mu..
tunjukkan aku ke jalan kebahagiaan, ke jalan-Mu ; Tuhanku!
amin~ :')


# biarkan aku melangkah pergi,

pergi menuju kaki bukit nan tinggi sunyi,
disana kuharapkan sujudku mampu menggapai cinta satu,
disana kuharapkan tercapainya indah warna warni pelangi,
disana kuharapkan bisa didakap pelukan kasih nan satu,
disana kuharapkan termampunya aku bermandikan air mata pengorbanan,
juga disana kuharapkan yg terindah senyum ini terukir..
demi mengejar syurgamu, tuhanku....



_____________________________________________________________

aku bukanlah wanita solehah bak siti Khadijah
namun aku punya niat yg suci..
aku bukanlah wanita yg tabah bak Sumaiyah,
namun aku punya jiwa yg sabar..
aku bukanlah wanita yg cantik pandangannya bak Balqis,
namun aku punya hati yg ikhlas..

kadang2 aku tidak peroleh apa yg aku inginkan,
namun Allah telah berikan apa yg aku perlukan..
kadang2 jiwa memberontak mencari kasih,
namun tanpa sedar cinta pencipta sentiasa hadir..
kadang2 aku menangis dlm kesesakan ujian Tuhan,
namun dlm lena hadir sebuah ketenangan..
besarnyaaaa nikmat hidup di muka bumi..

*aku...bkn wanita seperti yg kau idamkan,
namun aku punya hati yg inginkan kebahagiaan,
persis seperti hatimu yg menginginkan senyum tawa :)

dan terkadang,senyum itu tak bermakna hati sedang gembira..
biar luar kelihatan tenang,
jgn alirkan stiap duka diwajah sempurna..
kerana wanita yg tabah sentiasa tersenyum walau diuji,
sebesar petala langit.. :)

_____________________________________________________________

perjanan hidup ini masih panjang,
jalannya berliku, berduri..tertusuk terjatuh itu lumrah,
bangun kembali jangan dikeluh putus asa,
biar salah terlanjur khilaf jadi pengajaran,semangat terus mencapai cita2..
tuliskan dipasir pantai segala kesilapan manusia pada diri,
biar hilang dibawa ombak deras..
teruslah berjalani menuju kaki langit, carilah indahnya warna warni pelangi..
kekalkan ukiran senyum dibibir, itu tanda ketabahan diri yang diuji..
teruskan mensyukuri apa didepan,
pahatkan keindahan cinta yang Satu dihati..
(sebuah pesan dari ku buat sahabat serta diri)






(Mahabbah Athirah '11)

No comments :

Post a Comment