بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah,Ya Tuhan kami,
panjangkanlah umur kami,sihatkanlah tubuh badan kami,
terangkanlah hati kami, tetapkanlah kami dalam keimanan,
perelokkanlah akhlak kami,hampirkan diri kami kepada kebaikan,
murahkan rezeki kami,dan jauhkan diri kami daripada kejahatan,
tunaikanlah hajat kami,mengenai urusan agama dunia & akhirat..
Ya Allah,wahai Tuhan kami,
bebaskan diri kami,ibu bapa kami,saudara mara kami, dan seluruh keluarga kami,
daripada azab seksa kubur & azab sengsara neraka..
ameen..

Thursday, May 7, 2015

Nikmat rezeki

Berpagi jam 5.30 am tiada apa bagiku, berkejar ke toilet dan solat diawal waktu. kuliah akan bermula jam 9 setiap hari, sempat untuk mengerjakan solat sunat dhuha, mohon murah rezeki. jam 8.30 am aku akan mula langkahku keluar dgn lafaz bismillah. Moga Allah berkati perjalananku ke majlis ilmu. dalam tiap langkah, terkadang aku cuba mengingat bait bait ayat Allah yang perlu dihafaz. kadang kadang aku leka dgn buku rujukan yg dibaca dalam perjalananku. aku lebih selesa melangkah satu per satu jalan dari memandu kenderaan ke kelas. pakcik pakcik guard yg sangat mesra dan lebih mengenaliku akan tersenyum dan menegur dgn hemah. terkadang mereka akan mula bergurau dan mengusik. aku hormati. awal pagi sudah tersenyum. tiap tapak perjalananku, akan mempertemu aku dengan junior junior kolej sbb aku ’super senior’. kadang terdengar dari kejauhan namaku dipanggil. aku dikenali dgn nama ’mahabbah’ ’athirah’ dan ada yg memanggilku ’ain’. memberi salam. bertanya khabar. indah ukhwah yg terbina. berkejar ke kuliah sbb aku lebih selesa duduk paling depan. sbb boleh paling fokus, paling dengar, paling dpt byk ilmu, paling senang faham. usai kuliah aku akan jalan balik. seperti biasa, masih ramai antara yg ditemui, mengenali. walau aku tak cam, mereka tetap menegur. ini balasan kebaikan bagiku. ramah. tak sombong. yang mengenali akan menghargai. yang tidak, hanya memandang dan menyimpulkan kesimpulan pandang pertama. ::


*inilah yang dinamakan nikmat dan rezeki. tiap yg bernafas dalam bumi ini adalah pinjaman dan harus disyukuri. jangan disia siakan. jaga hubungan dgn manusia. jaga hubungan dgn Allah.
*aku minta maaf andai ada terkasar bahasa, tersalah tafsir, terkhilaf laku.


Mahabbah Athirah
02/10/14 01:25pm

No comments :

Post a Comment